Näyttelijä-ohjaaja Samuel Harjanne, 24, vihasi
ruotsin kieltä koulussa. Nykyään hän työskentelee suomenruotsalaisissa
teattereissa.
Åbo Svenska Teater, Helsingin kaupunginteatteri, ohjaustyö
Aleksanterin teatteriin, Ensi linja -musiikkiteatteripalkinto… Samuel
Harjanteella on pitänyt viime ajat kiirettä ympäri Suomea, kahdella kielellä. Musikaali-
ja äänirooleistaan tunnettu näyttelijä esiintyy syksyllä 2012
Wasa Teaterin Next to Normal -musikaalissa.
"Paikkakuntana Vaasa ei ole mikään maailman kiinnostavin,
vaikka teatteri onkin mukava. Tykkään vähän isommista kaupungeista. Hyvän työn
perässä menee kuitenkin mihin vain. Meillä on ihana työryhmä, ja Next to Normal
on hyvä musikaali", Harjanne kertoo.
Harjanne on uransa aikana ehtinyt työskennellä työryhmän jos
toisenkin kanssa. 24-vuotias helsinkiläisnäyttelijä on opiskellut muun muassa
Sibelius-Akatemiassa, ja hänellä on takanaan jo liki viidentoista vuoden esiintymiskokemus.
Uraan on mahtunut niin lasten laulukilpailua kuin musikaalien ohjaamistakin.
Ennen musikaaleja oli ooppera. Harjanteen ura alkoi
Suomalaisesta poikakuorosta, jonka kautta hän pääsi laulamaan Taikahuilun eri
tuotannoissa, Kansallisoopperaa myöten. Helsingin kaupunginteatterin vuoden
1999 Les Misérables herätti Harjanteen kiinnostuksen musikaaleja kohtaan.
"Kansallisoopperassa esiintyessäni tiesin, että pidän
oopperoista paljon. Samaan aikaan, kun olin siellä, tuli Les Misérables. Sain
roolin – ja menin ihan sekaisin. Voiko teatteri olla tällaistakin?
Musiikkiteatteri lähti viemään. Klassinen musiikki on hienoa, mutta pop ja rock
vetoavat minuun ihan eri tavalla."
Siitä lähtien musiikkiteatteri on ollut Harjanteelle todella
tärkeä juttu.
Kielioppia
Samuel Harjanne on ollut mukana esimerkiksi Helsingin
kaupunginteatterin High School Musical -tuotannoissa ja Spring Awakening -musikaalissa, ja
hänen äänensä on tuttu kymmenistä animaatioelokuvien suomenkielisistä
dubbauksista. Viimeisten parin vuoden aikana Harjanne on kuitenkin nähty kahdessa
ruotsinkielisessä musikaalissa. Lisäksi kaksi hänen ohjaustöistään on ollut ainakin
osittain ruotsinkielisiä. Koulussa Harjanne inhosi ruotsintunteja, joten
kielitaito on hankittu työn ohella.
Harjannetta pyydettiin vuonna 2009 ohjaamaan The Wedding
Singer -musikaali Pietarsaareen. Hän totesi, että nyt olette soittaneet
väärälle tyypille, minä en puhu ruotsia ollenkaan – ja lähti kuitenkin mukaan
projektiin, englannin kielen turvin.
Samoihin aikoihin Harjanne haki Åbo Svenska Teateriin. Kyseessä
oli jälleen Les Misérables, mutta tällä kertaa ruotsiksi. Hakeminen epäilytti
kielen takia, mutta kollegan yllytyksestä Harjanne meni koelauluihin. Parin
päivän päästä puhelin soi, ja Harjanteelle tarjottiin roolia musikaalissa.
"Sillä ehdolla, että ymmärrän ruotsinkielistä
ohjausprosessia", hän lisää.
Ennen roolia ÅST:ssa Harjanne oli ostanut
suomi–ruotsi-sanakirjan. Se ei enää riittänyt, kun edessä olikin yhtäkkiä kaksi
ruotsinkielistä projektia. Harjanne aloitti ruotsintunnit. Hän myös toivoi,
että muut työryhmäläiset puhuisivat hänelle ruotsia.
"Se oli tavallaan virhe, sillä minusta tuli tosi hiljainen.
Olen hyvin sosiaalinen suomeksi ja englanniksi, mutta en pysynyt mukana ruotsinkielisessä
keskustelussa."
Töiden mukana kielitaito kuitenkin karttui. Les Misérablesin
jälkeen Harjannetta pyydettiin mukaan Wasa Teaterin Next to Normaliin.
Myös pohjoismainen Polar Illusions -musikaalituotantoyhtiö,
jossa Harjanne on mukana taiteellisena vastaavana, on kehittänyt kielitaitoa.
Loppukesästä Harjanne ohjasi Disneyn Aladdin-musikaalin
Aleksanterin teatteriin. Suomessa kaksikielinen teos tehtiin tietysti suomeksi ja ruotsiksi. Kaksikielisyys sopi monikansalliselle tuotantoyhtiölle
ja oli lisäksi kilpailuvaltti, sillä kaksikielisiä musikaaleja ei ole Suomessa juuri
nähty.
"Ruotsin kieli on hypännyt elämääni, ja olen tosi iloinen,
että olen oppinut sitä. Nykyään pystyn keskustelemaan ruotsiksi, ja se on
hienoa!"
Tulevaisuudenvisioita
Harjanne on tehnyt niin paljon teatteritöitä ja äänirooleja,
että voisi kuvitella, ettei hän ehdi nukkua ollenkaan. Hän myöntääkin tekevänsä
runsaasti töitä. Jos vapaa-aikaa jää, hän pelaa sulkapalloa, katsoo elokuvia – ja
käy teatterissa. Myös matkailu on tärkeä harrastus.
"Lähden aina pois kun mahdollista. Se on mahtavaa, vain
rentoutua ja olla rauhassa."
Tulevaisuudessa työtahti ei tunnu hidastuvan. Next to
Normalia esitetään viimeisen kerran joulukuussa, ja sen jälkeen Harjanne nähdään
Turun kaupunginteatterin lavalla. Hän on osa helmikuussa Suomen-ensi-iltansa saavan
Jekyll & Hyde-musikaalin ensemblea, eli hänellä ei ole nimettyä roolia.
Lisäksi hän toimii pääroolia esittävän Riku
Niemisen varamiehenä.
"On kiva taas mennä tekemään ensemblea. Monet arvottavat
pääroolin paremmaksi kuin ensemblen, mutta se on ihan naurettavaa. Ilman
ensemblea teokset eivät toimi. Jekyllin ja Hyden rooliin koen olevani hyvin
nuori, mutta toisaalta on upeaa opetella tässä iässä niin suuri rooli. Töiden
takia en pysty käymään nyt kouluja, joten tällä tavalla voin kehittää itseäni."
Polar Illusions pysyy tärkeänä osana Harjanteen elämää.
Suunnitelmia on paljon. Esimerkiksi Aladdinin vieminen Suomen ulkopuolelle on
työn alla. Jekyll & Hyde puolestaan työllistää Harjannetta vain ensi kevään
ajan. Tuotanto jatkuu syksylle, mutta Harjanne tietää jo lähtevänsä Turusta
kevään viimeisen näytöksen jälkeen. Minne, sitä hän ei vielä paljasta.
Tulevaisuuden suuret suuntaviivat ovat kuitenkin selvillä:
"Tiedän, että tulen koko elämäni tekemään töitä
musiikkiteatterin parissa."
No comments:
Post a Comment